-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43084 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

تفسير فراز 167 تا 175 خطبه 83 كه در آن امام علي ميفرمايد: «دلهاي شما را قساوت گرفته و به لهوولعب مشغول شده است» چيست؟
[آيا شما زندگان فرزندان و پدران و برادران و خويشان آن خاك در رفتگان نيستيد كه از امثال رفتار آنان پيروي ميكنيد! و بر مسير آنان سوار ميشويد و در جادّهاي كه آنها پيش گرفته بودند، قدم برميداريد. آري، دلهاي شما را قساوت گرفته و از برخورداري از حظّ و نصيبي كه [در اين زندگاني بايد بدست بياورند] محروم گشته و از رشدي كه شايستة آنند بيبهره ماندهاند. دلها را به لهو و لعب مشغولشان نمودهايد. دلهاي شما راهي پيش گرفتهاند كه ميدان اصلي حركت آنها نيست. گويي چيزي غير از رشد و كمال براي آن دلها هدف گيري شده است! و گوئي رشد اين دلها در بدست آوردن خواستههاي دنيوي آنها است].
اميرالمؤمنين(ع) در جملات مورد تفسير ميفرمايد: «دلهاي شما را قساوت گرفته. دلهاي شما از حظّ و نصيبي كه در اين زندگاني ميتوانند بدست بياورند محروم مانده است» خشونت و قساوت دلها معلول توجيه تبهكاريهائي است كه با تكيه بر كردار و انديشة گذشتگان بوجود ميآيد. حقيقت همين است كه هيچ عامل فسادي براي بشر مضرّتر و مفسدتر از اين نيست كه تباهيها و پليديهاي خود را با تكيه بر رفتار ديگران توجيه مينمايد! «چون ديگران كردند، من كردم» «ديگران رفتند، من رفتم»، «ديگران پذيرفتند، من پذيرفتم»…. و اين همان عامل اختلال رشد عقلاني و اخلاقي بشري است ـ در اين شكل «بگذاريد بشر هر كاري را كه ميخواهد انجام بدهد و هر راهي را كه ميخواهد انتخاب نمايد!» و بدان جهت كه در همة دورانها و جوامع اكثريّت بسيار چشمگير مردم را سودجويان و لذّتپرستان تشكيل ميدهند و متأسّفانه اكثريّت با كساني است كه زحمت تعقّل در زندگاني را بخود نميدهند و يا مديريّتهاي حرفهاي كه از مديريّت چيزي جز ادامة مقام و جاه براي خود آرماني ندارند، نميگذارند مردم از براه انداختن انديشه و تعلّل و احساس وجود برخوردار شوند، لذا ميروند، ولي نميدانند بكجا ميروند، ميجنگند ولي نميدانند براي چه ميجنگند. اين اكثريّتها بوده است كه عقل و انديشه و وجدان آن مردم را از كار انداخته و براي هيچ كس حقّ سئوال باقي نميگذاشته است. بدين ترتيب پشتيبان زندگي افراد و تأمين كنندة پاسخهاي سئوالات و يا بعبارت صحيحتر منتفي كنندة اصل سئوالات، اين حجّت قاطع! است كه «ديگران كردند، من هم كردم» نتيجة اين حجّت بياساس و اين پشتيبان بيپايه دو پديدة فوقالعاده با اهمّيّتي است كه هر دو را اميرالمؤمنين عليهالسّلام تذكّر داده است:
پديدة يكم ـ از كار افتادن عقل و قلب و مشاعر و ركود آنها در دنيائي كه يك لحظه غفلت كافي است كه «كس» را به «چيز» تبديل نمايد: «دلهاي شما را قساوت گرفته و از حظّ و نصيبي كه [در اين زندگاني بايد بدست بياورند] محروم گشته و از رشدي كه شايستة آنند، بيبهره ماندهاند.
پديدة دوم ـ «دلها به لهو و لعب مشغول و راهي را پيش گرفتهاند كه ميدان اصلي حركت آن دلها نميباشد» شيوع انواع تخدير و ناهشياريها كه عقل و انديشه و وجدان را از توجّه بآنچه كه از آنها بر ميآيد باز داشته است.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 13
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.